Pasy płaskie

Doskonałe do przenoszenia mocy w napędach zwykłych i stycznych. Uniwersalność i prostota obsługi. Świetne do pracy przy dużych prędkościach. By bezpiecznie i pewnie przenieść moc.

Pasy płaskie. Najstarsza grupa pasów napędowych. Wyjątkowo trwałe i elastyczne. Zapewniają bezproblemowe działanie urządzeń i wysoką wydajność. Odporne i mało wrażliwe na warunki pracy. Z krótkimi czasami przestoju, dzięki łatwej i szybkiej wymianie. Do napędu i transportu. Znajdują zastosowanie w wielu specjalistycznych urządzeniach dedykowanych rozmaitym branżom. Szczególnie popularne w maszynach rolniczych, obróbce drewna, przemyśle włókienniczym, spożywczym, farmaceutycznym czy papierniczym.

W celu dobrania pasa płaskiego napędowego, który odpowiada wszystkim potrzebom klienta, niezbędne jest przeprowadzenie szczegółowej analizy opartej na danych technicznych napędu oraz warunków pracy w jakich pas płaski ma się poruszać i pracować bez poślizgów.

Napęd

Wysoka elastyczność, odporność, możliwość przenoszenia dużych mocy i cichobieżność. Nieosiągalna dla konkurentów trwałość. To cechy odpowiadające za praktyczność i uniwersalność pasów płaskich napędowych.

Technika liniowa

Prostota montażu i łatwość użytkowania. Pomagają w uzyskaniu wysokiej wydajności i optymalizacji procesów produkcyjnych.

Transport

Dzięki swoim właściwościom sprawdzą się wszędzie tam, gdzie niezbędne są trwałość, odporność i dostosowanie do transportowanego produktu. Zgodność z wymogami przepisów potwierdzona atestami i certyfikatami.

Pasy płaskie charakteryzują się sporą uniwersalnością i powszechnym wykorzystaniem w napędach pasowych urządzeń produkcyjnych, jak i napędowo-transportujących. Wpływa to na różnorodność ich budowy. Pasy płaskie mogą więc składać się tylko z jednej warstwy pełniącej funkcje cięgna i okładziny ciernej zarazem, jak i nawet kilku warstw w bardziej specjalistycznych zastosowaniach. Ponadto mogą być wyposażone w dodatkowe rozwiązania konstrukcyjne rozszerzające ich możliwości. Cięgno, czyli rdzeń pasa płaskiego standardowo wykonany jest z tkaniny poliestrowej, taśmy poliamidowej lub kordu aramidowego. Rodzaj użytego materiału decyduje o naprężeniu, jakie może wystąpić w czasie pracy pasa. W okładzinach ciernych wykorzystuje się gumę, tkaniny, skóry, termoplastyczny poliuretan lub elastomer syntetyczny. Okładziny chronią cięgno przed uszkodzeniami, jakie mogłyby powstać w czasie przenoszenia napędu. Pasy płaskie występują w dwóch typach: otwartych i bezkońcowych, a także posiadają możliwość pracy jednostronnej lub po obu stronach pasa.

Materiały użyte do budowy pasów płaskich wpływają na parametry pracy przekładni pasowych, w jakich będą używane. Bez względu jednak na konstrukcję, zasada działania pasów płaskich jest podobna. Opiera się ona na wysokim tarciu pasa pracującego na baryłkowym kole pasowym.

Pasy płaskie dzięki tak różnorodnej gamie umożliwiają dopasowanie oferty do określonych potrzeb klientów. W ten sposób możemy zapewnić konkurencyjne i innowacyjne rozwiązania.

W naszej ofercie pasów napędowych płaskich, ze względu na wykorzystany materiał, wyróżnić można pasy o osnowach:

  • poliamidowych, które charakteryzują się dużą wytrzymałością na zerwanie, znacznymi wydłużeniami (mały moduł sprężystości), odpornością na uderzenia i zginanie oraz na działanie chemikaliów
  • poliestrowych, które mają podobne własności do poliamidowych, ale znacznie mniejsze wydłużenia (duży moduł sprężystości), o dużej wytrzymałości i odporności na ścieranie, doskonale znoszą różnice temperatur
  • aramidowych, które stosowane są wszędzie tam, gdzie potrzebne są wyjątkowo wytrzymałe pasy, wykazują dużą odporność na przebicia, działanie chemikaliów, wilgotność powietrza, a także wysoką i niską temperaturę, nie są polecane przy obciążeniach szybkozmiennych
  • poliuretanowych, w których warstwa folii poliuretanowej umożliwia łatwe utrzymanie czystości, o dużej wytrzymałości na zerwanie, oraz małymi wydłużeniami, zalecane do napędzania maszyn z krótkimi układami napędowymint Goes Here

W szerokim asortymencie pasów płaskich napędowych wyróżnić można dwa główne typy pasków napędowych:

  • pasy płaskie bezkońcowe
  • pasy płaskie otwarte

Pasy płaskie napędowe wykonane bezkońcowo produkowane są na wymiar, bez widocznego miejsca łączenia, z możliwością docinania z rękawa na mniejsze szerokości. W zależności od metody produkcji, pas płaski bezkońcowy może być stosowany w napędach z dużymi mocami do 1850 kW, jaki i w układach z niskimi mocami do 2,5 kW oraz z kołami o bardzo małych średnicach, gdzie prędkość liniowa pasa niższą paska napędowego jest mniejsza niż 100 m/s.

Pasy płaskie napędowe wykonane w formie otwartej znajdują zastosowanie w sytuacjach, gdzie użycie pasków płaskich bezkońcowych jest utrudnione ze względu na ich ograniczenia długościowe. Wykonujemy połączenie pasa płaskiego docinanego z metra za pomocą dwóch metod: klejenie na gorąco (pasek z cięgnem poliamidowym) lub łączenie na palce (zgrzewane w prasie). Dzięki temu jesteśmy w stanie dostarczać pasy płaskie o dowolnej wymaganej długości.

Dodatkowo możemy poddać pas płaski napędowy specjalnej obróbce i wykonać na nim np., perforacje, klin lub nałożyć dodatkowe pokrycie, dzięki któremu zwiększy się odporność paska płaskiego na tarcie lub będzie on mógł transportować produkty w określonym procesie.

Płaskie pasy napędowe są podstawowym rodzajem pasów napędowych. Ze względu na prostą budowę mają uniwersalne zastosowanie w przemyśle. W ostatnich latach wyraźnie zostały zmienione ich jakość oraz funkcje. Dzięki temu są teraz w stanie sprostać wyzwaniom stawianym przez najnowocześniejsze maszyny. Stanowią doskonałe rozwiązanie dla najtrudniejszych aplikacji napędowych i przenośnikowych oraz funkcji złożonych.

Pasy płaskie napędowe potrafią osiągać prędkości, które są nieosiągalne przy zastosowaniu innych typów pasów napędowych, gwarantując przy tym bezpieczeństwo i pewne przeniesienie mocy. Wyjątkowa wytrzymałość pasków napędowych płaskich pozwala na ich stosowanie w prasach płyt drewnianych lub tworzyw sztucznych, a także w napędach o największych momentach obrotowych. Z powodzeniem mogą być stosowane jako pasy przenośnikowe.

Pasy napędowe płaskie są głównie używane do przenoszenia napędu na znaczne odległości, choć mogą także realizować funkcje przekładni cięgnowych, walcowych i wałów napędowych. Są grupą pasów, która jest jednym z najbardziej popularnych rozwiązań używanych do przekazywania ruchu obrotowego. Stosowane są również w napędach zwykłych, napędach otwartych, napędach stycznych, skrzyżowanych, pół-skrzyżowanych, kątowych oraz serpentynowych. W zależności od przeznaczenia, mają możliwość przenoszenia napędu jednostronnie (okładzina cierna po jednej stronie) lub obustronnie pasa przy zachowaniu tej samej wydajności.

Zalety pasów płaskich:

  • proste w serwisowaniu
  • bezobsługowe
  • odporne na ścieranie
  • odporne na rozciąganie
  • przenoszą duże moce
  • zapewniają cichą pracę
  • tłumią drgania
  • o szerokim wyborze rozmiarów, długości i szerokości
  • odporne na oleje, pyły oraz wiele substancji
  • wysoka odporność na niekorzystne czynniki w miejscu pracy, antystatyczność

Założona w 1885 roku firma Nitta Corporation jest najstarszym japońskim producentem pasów napędowych. Od tego czasu Nitta rozszerzyła swój asortyment produktów na wiele innych obszarów i jest obecnie jedną z wiodących firm w dziedzinie podzespołów napędowych, w tym pasów płaskich. Dzięki ponad 130-letniemu doświadczeniu i projektowaniu w produkcji pasów płaskich, Nitta wyznacza standardy w branży.

Grupa pasów płaskich Nitta Polybelt™ to pasy, w których połączono mocny monofilamentowy rdzeń poliamidowy z różnymi materiałami wierzchnimi, które mają szeroką gamę właściwości. Ze względu na doskonałą wydajność, niezawodność i jakość, seria Polybelt™ jest idealna do wymagających zastosowań w sektorach tekstylnym, przetwórstwa papieru i druku.

Pasy płaskie PolySprint™ to pasy płaskie wykonane z materiałów takich jak termoplastyczny poliuretan, kauczuk nitrylowy i elastyczna tkanina oraz z wielu różnych materiałów powierzchniowych i struktur. Taśmy PolySprint™ można łatwo odłączyć w bardzo krótkim czasie za pomocą narzędzi PolySprint™. Idealnie nadają się do maszyn o małych średnicach tarcz i dużych prędkościach obrotowych.

Z kolei pasy płaskie bezkońcowe SEB™ oferują doskonałą stabilność, najwyższą niezawodność i precyzję, a także wyjątkową elastyczność i odporność na ścieranie oraz właściwości antystatyczne. Znajdują zastosowanie w automatyce bankowej (bankomaty, recyklery gotówki), maszynach do sortowania poczty, sprzęcie biurowym, maszynach drukarskich, przetwórstwie papieru, automatach biletowych, wagach kontrolnych i precyzyjnym przenoszeniu mocy.

Z przyjemnością pomożemy wybrać z posiadanych pasów płaskich napędowych najlepsze rozwiązania, by zapewnić naszym klientom pewny i bezpieczny ruch.

Potrzebujesz pomocy?

Skontaktuj się z nami. Nasz zespół pomoże w dobraniu odpowiednich elementów napędowych.

Do pobrania

Poznaj szczegóły i dowiedz się więcej na temat naszej oferty.

znajdź dodatkowe informacje

OWU i OWG

Karty doboru

Foldery branżowe

Narzędzia