Pasy płaskie napędowe
Doskonałe do przenoszenia mocy w napędach zwykłych i stycznych. Uniwersalność i prostota obsługi. Świetne do pracy przy dużych prędkościach, by bezpiecznie i pewnie przenieść moc.
Pasy płaskie. Najstarsza grupa pasów napędowych. Wyjątkowo trwałe i elastyczne. Zapewniają bezproblemowe działanie urządzeń i wysoką wydajność. Odporne i mało wrażliwe na warunki pracy. Z krótkimi czasami przestoju, dzięki łatwej i szybkiej wymianie. Do napędu i transportu. Znajdują zastosowanie w wielu specjalistycznych urządzeniach dedykowanych rozmaitym branżom. Szczególnie popularne w maszynach rolniczych, obróbce drewna, przemyśle włókienniczym, spożywczym, farmaceutycznym czy papierniczym.
W celu dobrania pasa płaskiego napędowego, który odpowiada wszystkim potrzebom klienta, niezbędne jest przeprowadzenie szczegółowej analizy opartej na danych technicznych napędu oraz warunków pracy w jakich pas płaski ma się poruszać i pracować bez poślizgów.
Budowa pasów płaskich
Pasy napędowe płaskie, znane również jako pasy transmisyjne płaskie, charakteryzują się warstwową budową typu kanapka (sandwich). W przekroju poprzecznym są prostokątne lub owalne, płaskie na całej swojej szerokości. Wytwarzane przede wszystkim z gumy i poliuretanu.
W konstrukcji klasycznego pasa płaskiego wyróżnia się stronę grzbietową, osnowę zwaną cięgnem (warstwa nośna) i stronę bieżną (okładzina cierna).
Osnowa pasa płaskiego spełnia z reguły funkcję przenoszenia siły obwodowej i jest osłonięta dodatkowymi warstwami. Może mieć charakter lity, włóknisty lub kompozytowy. W przypadku litych warstw nośnych do produkcji wykorzystuje się poliamid (folia), poliuretan, poliestr, stal i inne stopy metali. Materiały włókniste to tkaniny, linki wykonywane z materiałów mineralnych, syntetycznych i stopów metali. Coraz częściej stosowany jest kord wykonany z włókien aramidowych. Kompozytowa osnowa zaś wykonana jest przeważnie z mieszanki wymienionych wyżej materiałów.
Zadaniem warstwy bieżnej (okładziny ciernej) jest ochrona osnowy (cięgna) przed uszkodzeniem, ale także wytwarzanie stałego tarcie między kołem pasowym, a pasem napędowym. W pasach płaskich używanych w zwykłych napędach, okładzina cierna znajduje się z jednej strony pasa napędowego. Natomiast w napędach stycznych występuje obustronnie. Okładzina cierna, w zależności od zastosowania pasa płaskiego, może być wykonana z termoplastycznego poliuretanu, gumy NBR, tkaniny lub skóry.
Materiał i konstrukcja pasa wpływa na parametry pracy przekładni. Natomiast rodzaj cięgna określa jego naprężenie jakie powinno wystąpić podczas pracy.
Cięgna w pasach płaskich napędowych
W naszej ofercie pasów płaskich, ze względu na wykorzystany materiał, wyróżnić można pasy o osnowach:
poliamidowych, które charakteryzują się dużą wytrzymałością na zerwanie, znacznymi wydłużeniami (mały moduł sprężystości), odpornością na uderzenia i zginanie oraz na działanie chemikaliów
poliestrowych, które mają podobne własności do poliamidowych, ale znacznie mniejsze wydłużenia (duży moduł sprężystości), o dużej wytrzymałości i odporności na ścieranie, doskonale znoszą różnice temperatur
aramidowych, które stosowane są wszędzie tam, gdzie potrzebne są wyjątkowo wytrzymałe pasy, wykazują dużą odporność na przebicia, działanie chemikaliów, wilgotność powietrza, a także wysoką i niską temperaturę, nie są polecane przy obciążeniach szybkozmiennych
poliuretanowych, w których warstwa folii poliuretanowej umożliwia łatwe utrzymanie czystości, o dużej wytrzymałości na zerwanie, oraz małymi wydłużeniami, zalecane do napędzania maszyn z krótkimi układami napędowymi
Typy pasów płaskich napędowych
W szerokim asortymencie pasów płaskich napędowych wyróżnić można dwa główne typy pasków napędowych: pasy płaskie bezkońcowe oraz pasy płaskie otwarte.
Pasy płaskie napędowe wykonane bezkońcowo produkowane są na wymiar, bez widocznego miejsca łączenia, z możliwością docinania z rękawa na mniejsze szerokości. W zależności od metody produkcji, pas płaski bezkońcowy może być stosowany w napędach z dużymi mocami do 1850 kW, jaki i w układach z niskimi mocami do 2,5 kW oraz z kołami o bardzo małych średnicach, gdzie prędkość liniowa pasa niższą paska napędowego jest mniejsza niż 100 m/s.
Pasy płaskie napędowe wykonane w formie otwartej znajdują zastosowanie w sytuacjach, gdzie użycie pasków płaskich bezkońcowych jest utrudnione ze względu na ich ograniczenia długościowe. Wykonujemy połączenie pasa płaskiego docinanego z metra za pomocą dwóch metod: klejenie na gorąco (pasek z cięgnem poliamidowym) lub łączenie na palce (zgrzewane w prasie). Dzięki temu jesteśmy w stanie dostarczać pasy płaskie o dowolnej wymaganej długości.
Dodatkowo możemy poddać pas płaski napędowy specjalnej obróbce i wykonać na nim np., perforacje, klin lub nałożyć dodatkowe pokrycie, dzięki któremu zwiększy się odporność paska płaskiego na tarcie lub będzie on mógł transportować produkty w określonym procesie.
Zastosowanie pasów płaskich napędowych
Płaskie pasy napędowe są podstawowym rodzajem pasów napędowych. Ze względu na prostą budowę mają uniwersalne zastosowanie w przemyśle. W ostatnich latach wyraźnie zostały zmienione ich jakość oraz funkcje. Dzięki temu są teraz w stanie sprostać wyzwaniom stawianym przez najnowocześniejsze maszyny. Stanowią doskonałe rozwiązanie dla najtrudniejszych aplikacji napędowych i przenośnikowych oraz funkcji złożonych.
Pasy płaskie napędowe potrafią osiągać prędkości, które są nieosiągalne przy zastosowaniu innych typów pasów napędowych, gwarantując przy tym bezpieczeństwo i pewne przeniesienie mocy. Wyjątkowa wytrzymałość pasków napędowych płaskich pozwala na ich stosowanie w prasach płyt drewnianych lub tworzyw sztucznych, a także w napędach o największych momentach obrotowych. Z powodzeniem mogą być stosowane jako pasy przenośnikowe.
Pasy napędowe płaskie są głównie używane do przenoszenia napędu na znaczne odległości, choć
mogą także realizować funkcje przekładni cięgnowych, walcowych i wałów napędowych. Są grupą pasów, która jest jednym z najbardziej popularnych rozwiązań używanych do przekazywania ruchu obrotowego. Stosowane są również w napędach zwykłych, napędach otwartych, napędach stycznych, skrzyżowanych, pół-skrzyżowanych, kątowych oraz serpentynowych. W zależności od przeznaczenia, mają możliwość przenoszenia napędu jednostronnie (okładzina cierna po jednej stronie) lub obustronnie pasa przy zachowaniu tej samej wydajności.
Zalety pasów płaskich:
- proste w serwisowaniu
- bezobsługowe
- odporne na ścieranie
- odporne na rozciąganie
- przenoszą duże moce
- zapewniają cichą pracę
- tłumią drgania
- o szerokim wyborze rozmiarów, długości i szerokości
- odporne na oleje, pyły oraz wiele substancji
- wysoka odporność na niekorzystne czynniki w miejscu pracy, antystatyczność
Pasy płaskie Nitta Polybelt™, PolySprint™ i SEB™
W naszej bogatej ofercie znajdą Państwo mnogość dostępnych na rynku taśm transportujących. Na szczególną uwagę zasługują taśmy transportowe firmy Nitta, której jesteśmy wyłącznym przedstawicielem w Polsce.
Założona w 1885 roku firma Nitta Corporation jest najstarszym japońskim producentem i jedną z wiodących firm w dziedzinie podzespołów napędowych, w tym taśm transportujących. Dzięki ponad 130-letniemu doświadczeniu i projektowaniu w produkcji taśm transportujących, Nitta wyznacza standardy w branży. Jako spółka zależna Nitta Corporation, Nitta Corporation of Holland produkuje i dostarcza pełną gamę wysokiej jakości taśm przenośnikowych o szerokości do 3 metrów. Taśmy są wykonane z różnych materiałów, w tym PVC, PU, polietylenu, filcu i silikonu. Produkcja odbywa się w Alkmaar w Holandii.
Grupa pasów płaskich Nitta Polybelt™ to pasy, w których połączono mocny monofilamentowy rdzeń poliamidowy z różnymi materiałami wierzchnimi, które mają szeroką gamę właściwości. Ze względu na doskonałą wydajność, niezawodność i jakość, seria Polybelt™ jest idealna do wymagających zastosowań w sektorach tekstylnym, przetwórstwa papieru i druku.
Grupa pasów płaskich PolySprint™ to pasy płaskie wykonane z materiałów takich jak termoplastyczny poliuretan, kauczuk nitrylowy i elastyczna tkanina oraz z wielu różnych materiałów powierzchniowych i struktur. Taśmy PolySprint™ można łatwo odłączyć w bardzo krótkim czasie za pomocą narzędzi PolySprint™. Idealnie nadają się do maszyn o małych średnicach tarcz i dużych prędkościach obrotowych.
Z kolei pasy płaskie bezkońcowe SEB™ oferują doskonałą stabilność, najwyższą niezawodność i precyzję, a także wyjątkową elastyczność i odporność na ścieranie oraz właściwości antystatyczne. Znajdują zastosowanie w automatyce bankowej (bankomaty, recyklery gotówki), maszynach do sortowania poczty, sprzęcie biurowym, maszynach drukarskich, przetwórstwie papieru, automatach biletowych, wagach kontrolnych i precyzyjnym przenoszeniu mocy.
Z przyjemnością pomożemy wybrać z posiadanych pasów płaskich napędowych najlepsze rozwiązania, by zapewnić naszym klientom pewny i bezpieczny ruch.
Do pobrania
Poznaj szczegóły i dowiedz się więcej na temat naszej oferty.
znajdź dodatkowe informacje